Wat is merkbeleving?

sep 10, 2019
roipartners

U houdt zich bezig met het aanbieden van een dienst of product en u wilt graag herkend worden door uw doelgroep. Maar hoe werkt dit proces, wat onthouden uw potentiële klanten en hoe zorgt u ervoor dat u deze niet kwijtraakt na het eerste moment van contact? In deze blog leest u alles over merkbeleving.

Hoe ontstaat merkbeleving?

Uw doelgroep ontwikkelt een merkbeleving vanaf het eerste moment dat zij in contact komen met uw bedrijf. Dat kan via een reclame zijn die u op een reclamezuil in de stad vertoond, een bezoeker van een event waarop uw bedrijf aanwezig is of een bezoeker op uw website. Vanaf dit moment krijgt deze persoon een bepaalde beleving bij uw merk. Als deze beleving positief of negatief is, wordt de kans groter dat de potentiële klant uw merk zal onthouden. Bij een neutrale beleving is de kans aanwezig dat deze persoon uw merk niet eens bewust gezien heeft en binnen een seconde weer vergeten is.

Herkenbaarheid en houding

Maar u wilt opvallen, op de goede manier, dus gaat u werken aan een positieve relatie met uw doelgroep. Ieder contactmoment met uw doelgroep, is een moment waarop u de merkbeleving kunt beïnvloeden. Doet u dit op een goede manier, dan zal de doelgroep uw bedrijf zien zoals u gezien wilt worden. Als u dit herkenbaar maakt voor uw doelgroep, wordt het steeds makkelijker voor hen om een link te leggen tussen uw bedrijf en de vraag die zij hebben naar een product of dienst. Als u deze herkenbaarheid weet te realiseren en de doelgroep een positieve houding heeft tegenover uw merk, dan zit u goed. Maar merkbeleving kan ook een negatieve invloed hebben op uw bedrijf. Maakt u een slechte eerste indruk, of komt uw bedrijf negatief in het nieuws? Dan daalt de merkbeleving en zal men uw bedrijf misschien wel herkennen, maar niet op de goede manier.

Integrale aanpak

Het veranderen van de merkbeleving kan alleen als u het integraal aanpakt. De herkenbaarheid is belangrijk en zit ook in de details. U wilt dat het verzorgde en moderne uiterlijk van uw website ook terugkomt in het netjes afgewerkte en modern ogende interieur van uw showroom. Uw doelgroep wilt weten waar het mee te maken heeft en u kunt dat alleen aantonen door uniformiteit uit te stralen.

Home » Wat is merkbeleving?