Beursstand inzetten als marketingtool

aug 08, 2019
roipartners

Een beursstand kan op verschillende manieren ingezet worden. Zo kunt u denken aan een beursstand om, uiteraard, geïnteresseerden en klanten te trekken. Een beursstand kan daarnaast ook ingezet worden als promotie of communicatie. Misschien willen bestaande klanten met u in gesprek over uw producten en komen ze daarom langs. Kortom: er zijn meerdere manieren waarom bedrijven met een beursstand op een beurs of event vertegenwoordigd zijn. Hoewel deelname aan een beurs niet per se nieuwe klanten of gebruikers hoeft op te leveren, kan het wel de naamsbekendheid, promotie en netwerk van u en uw bedrijf vergroten. Dit maakt van een beursstand dan ook de geschikte marketingtool. Hoe dat precies werkt? Dat leest u in dit nieuwe blog.

Gezicht en herkenbaarheid

Een reden om op de beurs te staan kan zijn om het gezicht van het bedrijf aan de bezoeker te tonen. Mensen zoeken toenadering. Wanneer u samen met uw medewerkers vertegenwoordigd bent op een beurs, krijgen bezoekers een beeld, een plaatje bij uw bedrijf. Zorg daarom ook dat uw beursstand ingericht is op een unieke manier en naar het uiterlijk van uw bedrijf (logo’s, bedrijfskleuren, aankleding). Hierdoor wordt de drempel om bijvoorbeeld contact op te nemen of gebruik van uw service te maken een stuk minder hoog. Vertegenwoordigd zijn op een beurs draagt sowieso bij aan de naamsbekendheid. Potentiele klanten zien dat u midden in de sector staat en ‘live aanwezig’ bent.

Klanten en bezoekers verwelkomen

Bedrijven en instanties doen er van alles aan om bezoekers naar hun stand te lokken. Logisch, want wie weet komen er interessante opdrachten en contacten uit voort. Toch is het belangrijk dat de klant ook op een bepaalde manier verwelkomd wordt. Niet alleen moet uw boodschap helder zijn, de bezoeker mag zeker in de watten gelegd worden. Veel bedrijven doen dit door middel van opmerkelijke activiteiten (zoals spelletjes of races en demonstraties) of met een opvallend standontwerp. Eten en drinken doen het ook altijd goed om bezoekers het gevoel te geven dat ze welkom zijn.

Netwerk en concurrentie

Bij een beursstand worden niet alleen uw producten of diensten aangeboden, er vinden ook een hoop gesprekken plaats. Deze gesprekken zijn doorgaans erg waardevol en dragen bij aan het netwerk. Of het nu potentiele klanten zijn, leveranciers of zelfs concurrentie: u doet altijd wel interessante contacten op die later nog van pas komen voor u en uw bedrijf. Tevens vormt de beurs een handig punt om de concurrentie eens in de gaten te houden: hoe pakt die het aan? Welke klanten spreken zij aan? Hoe gaan zij om met hun netwerk.

Let op de inrichting

Een inrichting van een beursstand is minstens zo belangrijk als überhaupt vertegenwoordigd zijn op de beurs. Denk daarom goed na over de inrichting: wilt u een eenvoudige inrichting met een simpele desk, tafels en wat stoelen? Of gaat u voor een luxe variant met banken, mooi vormgegeven desks en interactieve schermen? Bezoekers kunnen op basis van dit soort ogenschijnlijk kleine dingen een keuze maken om uw stand wel of niet te bezoeken. Anderzijds geldt ook: less is soms more. Het ontwerp moet ook niet overdonderen met licht, geluid en activiteit.

Home » Beursstand inzetten als marketingtool