Article: Architectonische merkvertaler draagt stokje over aan zoon

jul 15, 2015
admin

In hun projecten zie je het handschrift van interieur architecten terug. Het  zijn dan ook geen standbouwers, maar ruimtelijk ontwerpers. Hans en Bas de Wit vormen het hart van WitDesign, ontwerpbureau voor standbouw, interieur en showroom. Vader en zoon. Een twee-eenheid uit dezelfde genenpoel. Deze zomer verhuizen ze hun bedrijf van de stad naar een dorp. Van een verzamelgebouw voor creatieve bedrijven op het terrein van de Brabanthallen in ‘s-Hertogenbosch naar een monumentaal pand tegenover de dorpskerk in Ulvenhout. Van lunchen onder een systeemplafond naar onthaasten in een groene binnentuin.

De verhuizing luidt een nieuwe periode in. Vader Hans (64) vindt het welletjes na een ondernemend leven, dat hem met z’n bedrijf tot in alle uithoeken van Europa bracht. Volgend jaar gaat hij met pensioen en draagt hij WitDesign over aan zoon Bas (35). Met een gerust hart. Hans de Wit: “We lijken heel veel op elkaar, dus er zal niet zo veel veranderen. We rijden zelfs allebei in een vijftien jaar oude auto.”

Bas de Wit: “De verhuizing heeft een praktische reden. Volgend jaar neem ik het bedrijf over en de nieuwe werkplek is dichter bij huis.” De verhuizing heeft ook een stimulerend effect. Hans de Wit: “Door de verhuizing zal Bas WitDesign nu al meer als zijn eigen bedrijf beschouwen, waar hij de eindverantwoordelijkheid voor draagt. Opdrachtgevers reageren heel positief op de bedrijfsopvolging. Bas heeft dezelfde genen als ik. Over elk besluit hebben we de afgelopen jaren gezamenlijk overlegd. Over veel dingen denken we hetzelfde. De continuïteit is dus gewaarborgd. En vers bloed is nooit verkeerd. Als een bedrijf ons belt voor een project, dan vragen ze eerder naar Bas dan naar mij. Dat is een natuurlijk proces.”

Afscheid van een pionier

Met het aanstaande vertrek van Hans de Wit  neemt een pionier afscheid van de branche.  “Voor zover ik weet is WitDesign het oudste
zelfstandige ontwerpbureau dat zich met standbouw bezighoudt,” vertelt Hans de Wit. “Toen ik in 1982 het bedrijf startte, bestond zoiets
nog niet. Traditionele standbouwbedrijven hebben weliswaar ook een ontwerpafdeling, maar die is vaak afkomstig uit de grafische hoek. Ons bedrijf benadert standbouw vanuit de invalshoek van de interieurarchitect. Onze kracht is dat we complexe opdrachten
analyseren en vertalen in een ontwerp dat alles terugbrengt tot de essentie. We hebben niet veel tierelantijnen nodig om er een goed
en mooi project van te maken. Voor ons geldt: less is more. En omgekeerd: more is less!”

Architectonische merkvertalers

WitDesign steunt op meerdere pijlers: het ontwerpt concepten voor stands, interieurs en showrooms. Verschillende takken van sport, die in elkaars verlengde liggen. Bas de Wit: “Ongeveer 80% van de business bestaat uit standconcepten, de rest bestaat uit interieurs en showrooms. Interieurprojecten duren vaak anderhalf jaar of langer, terwijl standbouw projecten enkele weken tot hooguit enkele maanden in beslag nemen. En bij standconcepten heb je als ontwerper meer vrijheid om te spelen met details. Je kunt iets meer experimenteren.”

Over en weer is er natuurlijk veel kruisbestuiving tussen de bedrijfsactiviteiten. Opdrachtgevers die aankloppen voor een standontwerp, schakelen WitDesign naderhand ook in voor het nieuwe interieur. En omgekeerd. Hans de Wit: “Dat heeft te maken met de merkvertaling, die wij altijd doorvoeren. Wij zijn architectonische merkvertalers. Toen Bas vijf jaar geleden bij het bedrijf kwam, hebben we ons zo gepositioneerd, omdat dit profiel het beste overeenkomt met wat wij al deden.” Bas de Wit: “Het ruimtelijk merkdenken, de
branding, is ons kenmerk. Wat we creëren is niet alleen esthetisch mooi; het past tevens bij de uitstraling en de doelstelling van de
opdrachtgever.” En de profilering levert WitDesign business op. Hans de Wit: “We krijgen steeds vaker aanvragen van nieuwe opdrachtgevers via onze website op basis van ons profiel en positionering.”

De wereld is het speelveld

WitDesign ontwerpt, hun leverancier De Bouwers uit Zaltbommel bouwt de stands. Voor mooie A-merken, onder andere uit de medische wereld, de ICT en de automotive. In Nederland, maar inmiddels ook al veel jaren door heel Europa. De wereld is het speelveld geworden. Hans de Wit: “De opdrachten voor grote stands komen vrijwel allemaal uit het buitenland. Deze week bijvoorbeeld worden stands van ons
opgebouwd in Genève en Madrid. Voor de opbouw in het buitenland kiezen we uit praktisch en financieel oogpunt vaak voor een lokale standbouwer.”

Standsite.com: modulair standconcept

Vader en zoon De Wit hebben naast WitDesign  nog een bedrijf: www.standsite.com. Bas de Wit: “Dat is een modulair standconcept. Een
alternatief voor bedrijven die snel en voor relatief lage, vaste kosten een hoogwaardige stand nodig hebben. Het is meer dan systeembouw, maar het is wel meer rechttoe rechtaan. We kunnen dit standconcept via visuals en kleurstellingen een eigen identiteit geven. Vooral geschikt voor bedrijven die op heel korte termijn een stand nodig hebben. Naar dit systeem is heel veel vraag, door heel Europa. Onlangs kwam er nog een vraag binnen van een bedrijf dat binnen twee weken een stand in Kopenhagen nodig had. Het mooie van standsite.com is dat we opdrachtgevers meteen een offerte kunnen sturen en dat de stand meteen geleverd kan worden, in dit geval via onze partner in Kopenhagen. Het is een snel en flexibel product.”

In de afgelopen dertig jaar heeft Hans de Wit een inkijkje gehad in de dwarsdoorsnede van het bedrijfsleven. “Sommige opdrachtgevers
bestaan niet meer, anderen hebben we enorm zien groeien. Toen we voor het eerst een opdracht voor TomTom deden, waren daar 40 mensen in dienst. Dat zijn er nu 4500.” Hij heeft er alle vertrouwen in dat WitDesign zich zal handhaven als gezond bedrijf in de top van de markt. Maar hij gaat er zich niet meer mee bemoeien. “Het is goed dat de volgende generatie het overneemt. Bas heeft gezonde ideeën en ik
ga met plezier andere dingen doen.

Download hier het originele artikel.

Home » Article: Architectonische merkvertaler draagt stokje over aan zoon